Scoutmetoden är en metod för personlig utveckling genom icke-formellt
lärande, utformad för att ge unga människor möjlighet
att få utvecklas utifrån sina personliga förutsättningar.
Scoutmetoden består av följande delar:
Scoutlag och scoutlöfte
Scoutlagen utgör det grundläggande förhållningssätt
varje scout bör sträva efter. Scoutlagen används som
ett verktyg för att reflektera över sina etiska
ställningstaganden. Löftet innebär att varje scout
uttrycker sin strävan att utvecklas enligt scoutlagens ideal.
Patrullsystemet (den lilla gruppen)
Verksamheten genomförs inom ramen för den lilla gruppen, patrullen.
Detta innebär att scouten utvecklas som individ genom att lära
sig samarbete, ömsesidigt lärande, gemensamt ansvarstagande
och ledarskap.
Lära genom att göra - Learning by doing
Scouten lär genom att delta i planering, genomförande och
utvärdering av verksamheten. Genom att reflektera över sina
upplevelser når scouten en djupare insikt om sig själv,
sin personliga utveckling, sin omvärld och sin relation till
omvärlden.
Symboler och ceremonier
Symboleroch ceremonier används för att skapa utrymme för
eftertanke och reflektion. Symboler och ceremonier skapar
tillhörighet och gemenskap i grupper och över gränser.
Friluftsliv
Genom friluftslivet möter scouten i patrullen utmaningar som
uppmuntrar till samarbete och kreativ problemlösning. Den genom
friluftslivet ökade kontakten med naturen inspirerar scouten
till kunskap om och ansvarstagande för natur och miljö.
Lokalt och globalt samhällsengagemang
Genom lokalt engagemang och internationella upplevelser får scouten
kunskap om och lär sig ta ansvar för sina medmänniskor
och samhället.
Stödjande och lyssnande ledarskap
Den vuxne scoutledarens roll är att skapa förutsättningar
för scoutens utveckling genom att stödja, tillåta och
uppmuntra scoutens engagemang och egna ansvarstagande.